Fundacja

DSC_1783-2Wyprawa w Beskid ŚląskiInspiracją dla powołania Pracowni, była wiara – poparta wiedzą oraz doświadczeniem – w edukacyjną i wychowawczą siłę natury i przygody. Ludzie tworzący Pracownie są w większości edukatorami, animatorami ale też podróżnikami, sportowcami czy harcerzami. Ukształtowały nas nie tylko studia czy kursy ale też trud podróży, wspinaczki, żeglarstwa. Swoimi doświadczeniami chcemy dzielić się z innymi, ponieważ w najlepszy z możliwych sposobów – na sobie – sprawdziliśmy jak wspaniale może rozwijać się człowiek poprzez przygodę w przyrodzie i zaskakujące spotkania z nauką. W swoich działaniach inspirujemy się teoriami adventure i outdoor education, pedagogiką przeżyć (Erlebnispädagogik), wychowaniem przez doświadczenie. My nazywamy to „pedagogiką przygody”.

W swoich działaniach kierujemy się szerokim rozumieniem edukacji. Nie sprowadzamy jej tylko do ilości zdobytej wiedzy, ponieważ sucha wiedza daje słabe fundamenty kształcenia. Szukamy połączenia między wiedzą, kształceniem a wychowaniem. Uważamy, że człowiek potrzebuje harmonijnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i fizycznego – aby było to możliwe, powinien się uczyć, zdobywać nowe umiejętności i doświadczenia ale też po prostu beztrosko bawić! W zależności od wieku – każdy z nas ma swoje własne potrzeby i własne tempo nauki oraz wzrastania.

logo_oatJesteśmy częścią europejskiej sieci Outdoors as a Tool, skupiającej organizacje, które działają na rzecz rozwoju outdoor education jako narzędzia do rozwoju i kształcenia.

Jesteśmy członkiem European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE).eoe

Od 2014 prowadzimy działalność gospodarczą, dzięki której pozyskujemy  środki na rozszerzenie działalności statutowej. Prowadzimy własny sklep internetowy z narzędziami i grami dla trenerów oraz osób zainteresowanych praktyką pedagogiki przygody.

Cele Pracowni:

  1. Działalność naukowa, edukacyjna i kulturalna szczególnie w zakresie rozwoju i wsparcia edukacji alternatywnej oraz tworzeniu wartościowych rozwiązań służących wszechstronnemu rozwojowi dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
  2. Inicjowanie, propagowanie i wspieranie oraz realizowanie inicjatyw edukacyjnych, wychowawczych, szkoleniowych oraz informacyjnych w dziedzinie edukacji pozaformalnej i nieformalnej, w szczególności z nurtu „pedagogiki przygody” (outdoor education, adventure education), edukacji alternatywnej tzn. wykorzystujących aktywne formy kontaktu z przyrodą (w tym edukacji przyrodniczej), edukacji naukowej, turystki i animacji społeczno-kulturalnej w celu wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci i dorosłych oraz animowania i tworzenia więzi międzyludzkich w grupach dzieci, młodzieży i dorosłych oraz pomiędzy tymi grupami.
  3. Propagowanie nauki i aktywnego zdobywania wiedzy o świecie, w tym w szczególności, łączenie zdobywania wiedzy z poznawaniem oraz przeżywaniem głębokiego kontaktu z naturą i kulturą poprzez m.in. organizację zajęć interdyscyplinarnych, tworzenie oraz prowadzenie gier miejskich i terenowych, tworzenie i prowadzenie gier symulacyjnych oraz z wykorzystaniem innych, innowacyjnych metod edukacyjnych.
  4. Podejmowanie działań na rzecz budowania w Polsce społeczeństwa obywatelskiego z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
  5. Inicjowanie, propagowanie i wspieranie oraz realizowanie inicjatyw, mających na celu profilaktykę uzależnień, działań i zachowań ryzykownych oraz przeciwdziałających wykluczeniu społecznemu.

Działania Pracowni:

  1. Animowanie współpracy międzynarodowej (w tym naukowej) z instytucjami zajmującymi się aktywnymi formami edukacji, wychowania, kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych.
  2. Inicjowanie i włączanie się w działania, których zadaniem jest budowanie zdrowych relacji międzyludzkich, budowanie dialogu międzypokoleniowego, tworzenie bezpiecznego oraz twórczego środowiska dla rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych.
  3. Propagowanie nauki i aktywnego zdobywania wiedzy o świecie, w tym w szczególności, łączenie zdobywania wiedzy z poznawaniem oraz przeżywaniem głębokiego kontaktu z naturą i kulturą.
  4. Inicjowanie i włączanie się w programy, których celem jest ochrona środowiska m.in. poprzez zwiększanie świadomości o mechanizmach zachodzących w przyrodzie.
  5. Inicjowanie i włączanie się w działania przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu,  w tym wspieranie osób niepełnosprawnych oraz udzielanie pomocy pedagogicznej wszystkim, którzy jej potrzebują – w szczególności dzieciom i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
  6. Wspieranie inicjatyw młodzieżowych i projektów animacyjnych w środowisku lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym, jako jednej z form nowoczesnej edukacji.
  7. Organizowanie oraz wspieranie warsztatów, seminariów, konferencji, kursów z zakresu określonego w celach fundacji.
  8. Tłumaczenie, pozyskiwanie i wydawanie publikacji o charakterze edukacyjnym i naukowym.
  9. Stworzenie zespołu, wraz z bazą dla jego działalności, twórczych i aktywnych pedagogów, turystów, animatorów – stale podnoszących swoje kwalifikacje, którzy będą aktywnie wpływać na rozwój i innowacyjność polskiej edukacji.
  10. Działalność naukową, badawczą we wskazanym obszarze i propagowanie jej wyników w  środowiskach pedagogów, nauczycieli, rodziców i wszystkich zainteresowanych.

 

Fundacja

Zarejestrowana w KRS 17.01.2012.

Pobierz statutStatut Fundacji Pracownia Nauki i Przygody

Zarząd fundacji na lata 2017 – 2020

Prezes: Agnieszka Leśny

Wice prezes: Joanna Przydatek

Członkini zarządu: Katarzyna Krężałek

Członek zarządu: Monika Babis

Rada fundacji na lata 2015 – 2018

Przewodniczący: Paweł Chuchmała

Członek rady: Michał Wesołowski

Członkini rady: Agata Pankiewicz

Członkini rady: Gosia Siarkiewicz

Członkini rady: Agnieszka Bąk

Członkini rady: Olga Chromik

 

Więcej o nas przeczytasz na stronie: zespół pracowni.

 

Sprawozdanie merytoryczne za rok 2012: spr_merytoryczne2012
Sprawozdanie merytoryczne z działań fundacji za rok 2013 spr_merytoryczne2013
Sprawozdanie merytoryczne z działań fundacji za rok 2014:150404spr_merytoryczne2014

 

Dlaczego pracownia?

Pracownię założyło grono przyjaciół, którzy poznali się w większości w harcerstwie. Wcześniej przez wiele lat jeździliśmy razem na obozy i zimowiska, tworzyliśmy programy, działaliśmy na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Gdy przyszedł czas na „odwieszenie mundurów do szafy”, w 2010 powołaliśmy do życia projekt, którego celem miała być promocja i rozwój w Polsce nurtu Experiental Education czyli uczenia się przez doświadczenie. Udało się, zaczęliśmy działać coraz prężniej i w 2012 zarejestrowaliśmy własną organizację pozarządową!