Mądre zabawki

Przy okazji różnorakich świąt lub Dnia Dziecka, często słyszę pytanie: – Aga, co jako pedagog, polecasz kupić w prezencie dla dziecka? Propozycji na rynku jest wiele – nic więc dziwnego, że nie bardzo wiemy czym się kierować przy wyborze właściwego prezentu.

Postaw na pomysł!

Dobry prezent to niekoniecznie coś ze sklepu. W dzisiejszym świecie jedną z najcenniejszych rzeczy jest czas – i jego właśnie możemy ofiarować w prezencie. Jak? Wystarczy wykonać (ręcznie lub na komputerze) karnet na wspólne wyjścia do teatru, muzeum, na rodzinny spacer – chociaż raz w miesiącu. W zależności do naszej dyspozycyjności możemy podać konkretne daty lub nie – ale taki prezent zobowiązuje nas i obdarowanego do wspólnego pilnowania zaplanowanych wyjść. Innym pomysłem jest talon na wspólne wybudowanie największego bałwana na osiedlu, wykonanie latawca, rejs żaglówką.

Nauka, kultura i sport

Dobrym pomysłem na prezent jest roczny bilet wstępu do muzeum, centrum nauki czy obiektu sportowego. Karnety zwykle nie są bardzo drogie (np. Centrum Nauki Kopernik oferuje ulgowy bilet roczny za 39 zł, a normalny za 66 zł) a stanowią doskonałą i nielimitowaną okazję do rozwijających aktywności.

Siła twórcza

Im więcej możemy wykonać za pomocą jakiejś rzeczy czy materiału – tym bardziej pobudza ona naszą kreatywność. Dlatego, osobiście uważam, że najlepsze zabawki to te najmniej przetworzone; proste klocki, materiały plastyczne, zestawy do szycia, zestawy konstrukcyjne. Zabawa takimi zabawkami pobudza wyobraźnie, rozwija logiczne myślenie i często jest dobrym ćwiczeniem na zmysły ponieważ zabawki są kolorowe, w dziwnych kształtach, a zabawa nimi wymaga często treningu precyzyjnych ruchów.

Zestawy naukowe

W tej chwili obserwujemy w Polsce modę na zabawki „naukowe”. Są to najczęściej zestawy do samodzielnego wykonania robota, złożenia szkieletu człowieka, wyhodowania kryształów. Jeśli planujemy taki zakup – radzę dobrze przeczytać co zawiera opakowanie ponieważ część z tych zestawów nadaje się do jednokrotnego wykorzystania. Raz zbudujemy robota i może on… stać  na półce. Może zamiast tego warto zainteresować się zestawami technicznymi klocków Lego, które można wykorzystać do wykonania wielu typów robotów i pojazdów? Tak samo jest z zestawami np. do stworzenia wybuchu wulkanu – jeśli spojrzą Państwo na opakowanie, często okazuje się że zestaw zawiera sodę oczyszczoną, kwasek cytrynowy i czerwoną farbę – czyli wszystko co możemy mieć za dużo mniejsze pieniądze i samodzielnie przygotować taki wybuch. Jeśli już chcemy kupować dziecku zestaw naukowy -polecam zestawy typu „Mały Chemik” czy „Moje pierwsze laboratorium”.  Zazwyczaj takie zestawy są droższe, ale za ich pomocą można wykonać szereg doświadczeń, a nie tylko jedno.

Gry

W naszym kraju utrzymuje się moda na gry planszowe i bardzo dobrze! Osobiście jestem ich wielkim zwolennikiem ponieważ są bardzo rozwijające. Oczywiście – tak samo – im więcej kombinacji tym gra wydaje się ciekawsza i bardziej rozwijająca. Dlatego dużo cenniejsze są gry literowe typu Scrabble niż „jednorazówki” typu „Zgadnij kto to!”. Dobra gra to taka, gdzie znajomość elementów i zasad nie jest przeszkodą w dalszej grze. Coraz więcej mamy na rynku mądrych gier dla młodszych dzieci i to jest zdecydowanie pozytywna wiadomość!  Gry planszowe nie są już domeną młodzieży i dorosłych. Warto zwrócić uwagę na klasyczne gry w wersji „Junior” lub gry rozwijające, adresowane specjalnie dla dzieci tj. „Mądry Zamek”.

Zapraszamy do dzielenia się z nami uwagami o mądrych zabawkach! Piszcze: naukaprzygoda@gmail.com

Warszawa, grudzień 2010

mgr Agnieszka Leśny

pedagog, popularyzatorka nauki

/Wszystkie ilustracje pochodzą z serwisu www.hocki-klocki.pl/